Je veľmi pravdepodobné, že ak máme dieťa, ktoré nerozpráva/rozpráva menej ako súrodenci/bratranci a sesternice/susedkine deti/rovesníci, okolie na tento fakt (výrazne) poukazuje. Možno sú otázky a pripomienky pôvodne myslené v dobrom – možno nám nimi starí rodičia, naši súrodenci, ujovia a tety ukazujú, že nám chcú pomôcť, že sa o naše dieťa zaujímajú, že si robia starosti o jeho zdravie. Možno je to len spôsob ako začať rozhovor. Možno…možno nájsť v pozadí čokoľvek.
V každom prípade nás nevhodné otázky a pripomienky dokážu raniť. Sú totiž smerované na citlivé miesto – na naše dieťa a na to, že má nejaké ťažkosti. S ktorými, priznajme si, sa už dlhšie trápime aj my sami a zväčša sa snažíme robiť všetko čo je v našich silách, aby sme svojmu dieťaťu pomohli.
Pomohli ste mi zozbierať zoznam najhorších, najotravnejších, najzraňujúcejších a najnepríjemnejších otázok či pripomienok týkajúcich sa reči vášho dieťaťa, ktoré ste ako rodič dostali (alebo ktoré ste dostávali pravidelne).
O tom, že sa dieťaťu nevenujeme:
- Vieš, ale dieťaťu sa musíš venovať.
- Asi sa s nám málo rozprávaš, skús viacej,
- Viac jej čítaj.
- Donúť ho po tebe viac opakovať.
- Nerozpráva, lebo ju rozmaznávate.
- On ešte nerozpráva? Málo sa mu venujete?
- Aha, jej malý už rozpráva, lebo sa mu venuje.
- Treba sa jej venovať, spievať, čítať.
O tom, prečo nerozpráva:
- Prečo ešte nič nehovorí?
- Ešte stále nerozpráva? Veď aj ten a ten bol spomalený.
- Taký veľký chlapec a nevie rozprávať!
- Taký veľký chlapec a nevie pozdraviť!
- Toto ešte nepozná? Veď to už by mal dávno vedieť!
- Toto by už mal dávno rozprávať. (pripomienka k reči dieťa s DMO, ktoré sa učí udržať v ústach nepomixovanú stravu)
- A ona už aj vie niečo normálne povedať? (dieťa s nezrozumiteľnou rečou)
- Vymýšľaš si, čo ti chce povedať. Veď jemu vôbec nie je rozumieť.
- A čo ju neučíš rozprávať?
- A prečo s tým nič nerobíte?
- Mala by si s tým niečo robiť!
- Máš jazyk? Ukáž ci máš jazyk, vyplaz ho!!! No aha! Máš!
Porovnávanie:
- Vy ste v jej veku už hovorili celé vety aj s R!
- Ty v jej veku si už dávno rozprávala.
- Ten a ten už dávno rozpráva, prečo on ešte nie?
Určovanie diagnózy a príčiny:
- A nie je autista?
- On nemôže byť autista, veď rozpráva.
- Si si istá, že je v poriadku? Lebo nevyzerá normálne.
- Choďte s ňou k nejakému normálnemu doktorovi.
- Čím ste ho vyľakali, keď sa zajakáva?
O tom, že zbytočne stresujeme:
- Čakaj, ešte má čas.
- A ten a ten tiež nevedel rozprávať a rozhovoril sa.
- Ešte ťa budú bolieť uši a budeš chcieť, aby bola ticho.
- Buď rada, že nerozpráva, mňa už z môjho bolí hlava!
- Zbytočne ho na logopédii stresujete.
- Chlapci sú takí,oni sú v tomto pomalší. V škôlke ho naučia, uvidíš.
- On z toho vyrastie. (často aj názor odborníka, ktorý pracuje s deťmi)
Nepríjemné vedia byť aj opakované otázky a pripomienky na reč primerane sa vyvíjajúcich detí:
- Veď šušle a nevie R a L. (20 mesačné dieťa)
- A on ešte nevie R (33 mesačné dieťa)
- A prečo ešte nerozpráva? (15 mesačné dieťa)
- Nepreťažujete ho zbytočne? (dieťa rozpráva v 1,5 roka krátke vety)
- A čo všetko už rozpráva? (otázka k reči ročného dieťaťa v každotýždennom intervale)
- Hovorí po slovensky? (dieťa vychovávané bilingválne, ktoré však ešte takmer nič nehovorí)
Celkom dlhý zoznam, čo poviete?
(A možno aj také zamyslenie pre nás – sú to otázky a pripomienky, ktoré zvykneme používať v rozhovore s iným rodičom?)