Ak máte šťastie, chodíte na logopédiu raz za dva týždne. Je tiež veľmi pravdepodobné, že táto frekvencia stretnutí je na míle vzdialená od vašej reality. Či už patríte medzi prvú alebo druhú skupinu jedno ostáva nemenné – veľká časť terapie je na vašich pleciach. Na to, aby boli výsledky vášho spoločného úsilia počuteľné (a niekedy aj viditeľné), je potrebné vytrvať až do konca. A nasledujúce pätoro domáceho tréningu vám k tomu môže dopomôcť.

1. PRAVIDELNOSŤ

Predstavte si, že chcete schudnúť. Čo je efektívnejšie? Chodiť do fitness centra raz za dva týždne a úplne sa zničiť alebo trénovať každý deň pár minút? Myslím, že odpoveď už poznáte.

Aj logopédia je vlastne „tréning“. Jeho nepravidelnosť je častým dôvodom, prečo sa na výsledky čaká dlho. Domáce precvičovanie má zväčša klesajúcu tendenciu – prvé dni/týždne/mesiace sa cvičí poctivo, ale neskôr sú tréningy už len sporadické.

Tip: Vytvorte si z cvičenia rutinu. Vyberte si vhodnú časť dňa, ktorá je prijateľná pre vás oboch a trénujte. Opakujte pravidelne tak, aby sa to do vášho režimu dňa pevne zakotvilo. Napríklad po večeri, po príchode z práce alebo po čase na hranie. Nie je dôležité trénovať dlho – dlhé cvičenie odstraší rodiča aj dieťa a nakoniec sa do toho nikomu nebude chcieť. Stačí pár minút. Prednosť má kvalita (ako a čo trénujete), nie kvantita (ako dlho).


2. MOTIVÁCIA

Niekedy je motivácia najťažším orieškom v priebehu celej terapie. Výsledky totiž (väčšinou) nie sú hneď. A pre deti, ktoré žijú „tu a teraz“ je vysvetľovanie pozitív len víziou ďalekej budúcnosti. Pre každé dieťa je motiváciou niečo iné. Pre niektoré deti je odmenou spoločne strávený čas s rodičmi (výlet, návšteva cukrárne, kina), pre iné úľava, že po cvičení majú (do toho ďalšieho) voľno. Niekto obľubuje darčeky. Niekto sa chce zbaviť posmechu od rovesníkov. Ak si nie ste istý (a umožňujú to jazykové schopnosti) – spýtajte sa a spoločne sa dohodnite na „odmene“.

Áno, nemalo by to byť všetko len o vonkajšej motivácii. Nájsť tú vnútornú však môže byť u detí náročnejšie. Z mojich skúsenosti ochota dieťaťa trénovať spočíva v pozitívnom vzťahu s logopédom a rodičom. Ak sa dieťa teší na logopédiu, zvyčajne je doma ochotnejšie precvičovať 😊

Tip: Nech je to viditeľné! Vyrobte si spoločne svoj vlastný kalendár (pokojne len mesačný), kúpte špeciálne nálepky (len na logopédiu) a po každom tréningu urobte slávnostný ceremoniál lepenia nálepky k danému dňu. Primagnetujte kalendár na chladničku, nech je stále na očiach. Nezabudnite, že nálepky (pečiatky, slniečka atď) znamenajú malé odmeny smerujúce k tej väčšej (napríklad 10 cvičení znamená „babskú“ jazdu pre mamu a dcérku, možnosť vybrať si v potravinách sladkosť podľa seba či výlet k veľkému detskému ihrisku).


3. ZÁBAVA

Tam, kde je zábava sa učí omnoho ľahšie, lepšie (a rýchlejšie). Logopédia nie je výnimkou. Nemala by to byť nuda. Nielen pre dieťa, ale ani pre rodiča. Ak je (a je to tak pri každom cvičení), je to dôvod, prečo môže domáci tréning zlyhávať. Zapojte hru, reálne predmety, konkrétne situácie, hračky či vtip vždy, kedy sa to dá.

Tip (v závislosti od toho, čo práve trénujete): Pri jazykovej rozcvičke zapojte do opakovania aj pár grimás. Pri učení sa vyslovovať konkrétnu hlásku si vymyslite svoje vlastné smiešne slová. Ak trénujete predložky, zoberte si na pomoc obľúbené hračky, ktoré budete ukladať v detskej izbe. Učenie sa nových slov v kontexte hry je pre malé deti kľúčové. Pre začínajúceho čitateľa vyberajte vtipné texty alebo mu jednoducho humorný príbeh sami napíšte.


4. ÚSPECH

Deti potrebujú počuť (a vedieť), že sú úspešné. To však neznamená, že dieťa je šikovné až vtedy, ak niečo dokáže. Aj snahu (a vlastne celý proces medzi začiatkom a koncom) je dobré oceniť. Aj malé kroky sú kroky.

Tip: Všímajte si, čo dieťa zvládne, nie to, čo nedokáže. Zamerajte sa na „úspech“, ktorý je teraz v porovnaní s tým, čo bolo predtým. Neporovnávajte s ostatnými. Ak budete porovnávať dieťa so samým sebou, budete viac pozitívny a menej frustrovaný a taký obraz si o sebe odnesie aj dieťa. Buďte konkrétny a oceňujte viac samotnú činnosť ako výsledok.

5. PRÍSTUP

Logopédia nie je trest. Nie je to vina dieťaťa, že s ním musíte trénovať, Nie je to nikoho vina.. Vyhrážanie sa trénovaním logopédie, ak dieťa neumyje riad alebo si nespraví úlohy nie je správny spôsob ako si k nej vybudovať pozitívny vzťah.

Tip: Viac o tejto téme si môžete prečítať v samostatnom článku.

 
Veľa úspechov! Nech vám domáce trénovanie robí radosť!