Uvariť, umyť riad, oprať, vyvešať bielizeň, ísť do obchodu, zvešať bielizeň, ožehliť, utrieť prach, povysávať, umyť dlážku. Priznajme si, že veľa zo spomínaných aktivít robíme denne (a niektoré, žiaľ, aj niekoľkokrát denne 😊). A čo tak prizvať si k nim malého POMOCNÍKA? Je pravda, že čas splnenia daných úloh sa predĺži, ale domáce práce sú (okrem iného) skvelou šancou na rozvíjanie reči.

Nižšie nájdete niekoľko KONKRÉTNYCH TIPOV, ktoré pomôžu rozvíjať jazykové schopnosti dieťaťa v pri varení a jedení, umývaní riadov, praní. Vzhľadom na ich unikátnosť sú využiteľné už od prvého záujmu dieťatka o svet a veci okolo neho.

Všimnite si, že vyžadujú akciu od vás, rodičov – vy ste tí, ktorí SVOJÍM ROZPRÁVANÍM UČÍTE DIEŤA ROZPRÁVAŤ. Prispôsobte reč vášmu drobcovi – vety zjednodušte – až tak, že budete hovoriť len o jedno slovo viac ako hovorí on.


VARENIE A JEDENIE

POMENUJTE

Vykladajte spolu nákup. Vyťahujte na kuchynskú linku potraviny, z ktorých budete variť. Potravinu podajte dieťaťu do ruky, pomenujte. Oboznamujte dieťa s jednotlivými potravinami či kuchynskými náradiami aj počas prípravy či samotného jedenia. Používajte jednotné aj množné číslo.

ZARAĎUJTE SLOVÁ DO VÄČŠÍCH SKUPÍN

Pokúste sa každú potravinu zatriediť do „vyššej“ kategórie (ovocie, zelenina, syry, sladkosti…).

ROZPRÁVAJTE „KAM“

Pridajte statickým veciam pohyb, smer. Komentujte a ukladajte veci DO skrinky, hrnca, NA policu, tanierik, vyberajte Z tašky, chladničky, misy.

OPISUJTE

Zapojte všetky zmysly. Priraďte k podstatným menám aj prídavné – opíšte chuť, vôňu, tvar, farbu, štruktúru. Dovoľte dieťaťu vnímať ich reálne, nielen sprostredkovane.

KOMENTUJTE

Rozprávajte, čo práve cítite, vnímate, vidíte, počujete. Čo robíte a čo pri tom potrebujete. Hovorte najmä o činnostiach v prítomnosti, postupne ich prepájajte s udalosťami v minulosti alebo blízkej budúcnosti.

ROZDEĽTE VEĽKÝ KROK NA VIACERO MENŠÍCH

Informujte dieťa detailnejšie o postupnosti krokov. (Namiesto: Pripravím mrkvu do polievky to skúste napríklad takto: Zoberiem mrkvu z chladničky. Ošúpem ju. Prerežem na polovicu. Nakrájam na menšie kúsky. Dám do polievky.)

ČAKAJTE, KÝM SI DIEŤA AKCIU SAMO VYŽIADA

Vytvárajte príležitosti, aby bolo dieťa nútené začať komunikovať(čakajte, kým si vypýta ďalšiu lyžicu počas jedenia; niektoré z potravín/kuchynského náradia, ktoré potrebujete uložte mimo dosah dieťaťa, ale tak, aby na to videlo; k jedeniu mu nedajte lyžicu a čakajte ako zareaguje…).


TIP: Učiaca veža umožní menšiemu dieťaťu dokonalý výhľad na pracovnú linku.

UMÝVANIE RIADOV

POMENUJTE

Dovoľte dieťaťu odkladať umyté riady a každý z nich pomenujte (napr. pri podávaní dieťaťu riadu z umývačky, odkvapávača na riady). O slovách hovorte v jednom aj množnom čísle.

ROZPRÁVAJTE „KAM“

Komentujte a ukladajte veci do skrinky, na policu… Pri menších deťoch, krehkých riadoch, nebezpečných veciach a pod. vám môže dieťa ukázať kam to patrí, prípadne otvoriť zásuvku, skrinku (aj pri takejto „maličkosti“ sa cítia veľmi nápomocne 😊).

OPISUJTE

Priraďte vlastnosti. Pripojte k podstatnému meno aj prídavné, napr. čisté, špinavé, mastné, voňavé…

ROZPRÁVAJTE SA

O tom, na čo naposledy ste riad využili (v tanieriku bola brokolicová polievka, v hrnci mama varila ryžu…).


PRANIE

POMENUJTE

Pomenujte jednotlivé kusy oblečenia, ale aj ich časti (rukáv, strapce, brmbolec, gumička…).

OPISUJTE

Priraďte im vlastnosti – veľkosť, farbu, materiál, špecifiká.

ZARAĎUJTE SLOVÁ DO VÄČŠÍCH SKUPÍN

Trieďte slová do kategórií (napr. zimné oblečenie, letné, slávnostné, ale aj na výlety, po dome..).

PRIRAĎTE K ČASTI TELA

Popíšte, na ktorej časti tela sa daný kus oblečenia nosí.

ROZPRÁVAJTE SA

Spomínajte, kedy ste mali na sebe oblečenie naposledy, ako sa zašpinilo. Vybavte si situáciu, porozprávajte o nej. Porozprávajte krátky príbeh.

POVEDZTE KOMU

Hovorte aj o tom, komu patrí oblečenie (tričko patrí mame/tatovi/Jurkovi).

ROZŠIRUJTE

Spájajte prídavné a podstatné mená (mamin šál, červené šaty, deravé nohavice).